STANDARDS FOR PROTECTING MINORS

STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH

Akty prawne na podstawie, których oparte są Standardy Ochrony Małoletnich:

  • 1. Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 560 ze zm.);
  • 2. Kodeks rodzinny i opiekuńczy - (Dz.U. z 2023 r. poz. 2809 ze zm.);
  • 3. Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 424 ze zm.);
  • 4. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny (t. j. Dz. U z 2024. poz. 17 ze zm.);
  • 5. Konwencja o Prawach Dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z dnia 20 listopada 1089 r. (t. j. Dz. U. z 1991 Nr 120 poz. 526 ze zm.);
  • 6. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia z dnia 6 września 2023 r. w sprawie procedury "Niebieskie Karty" oraz wzorów formularzy "Niebieska Karta" (Dz. U. z 2023 r. poz. 1870 ze zm.).

ROZDZIAŁ 1


§ 1

DEFINICJE

Przyjmuje się następujące definicje pojęć użytych w niniejszych Standardach Ochrony Małoletnich:

  • 1. Koordynator ds. Ochrony Małoletnich - Pracownik sprawujący nadzór nad realizacją niniejszych Standardów Ochrony Małoletnich, którego wyznacza Zarząd Spółki,
  • 2. krzywdzenie małoletniego – działanie wobec małoletniego sprzeczne z zasadami wskazanymi w niniejszych Standardach Ochrony Małoletnich, popełnienie czynu zabronionego na szkodę małoletniego przez jakąkolwiek osobę lub zagrożenie dobra małoletniego, w tym jego zaniedbywanie,
  • 3. małoletni - osoba, która nie ukończyła 18 roku życia,
  • 4. opiekun małoletniego - osoba uprawniona do reprezentacji i stanowienia o małoletnim, w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny,
  • 5. opiekun wydarzenia – osoba odpowiedzialna za organizację lub nadzór nad wydarzeniem, w którym uczestniczą małoletni,
  • 6. Pracodawca, Spółka - KRAKÓW5020 sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie
  • 7. Pracownik - osoba zatrudniona w Spółce na podstawie umowy o pracę w rozumieniu Kodeksu Pracy, niezależnie od wymiaru czasu pracy oraz osoba świadcząca usługę na podstawie umowy cywilno-prawnej (w tym stażyści),
  • 8. Standardy – niniejsze Standardy Ochrony Małoletnich wraz z załącznikami.

ROZDZIAŁ 2


§ 2

POSTANOWIENIA OGÓLNE

  • 1. Standardy określają zasady zapewniające ochronę małoletnich przed krzywdzeniem oraz bezpieczne relacje między małoletnimi a Pracownikami w trakcie wykonywania zadań powierzonych Pracownikom przez Pracodawcę
  • 2. Standardy stosuje się do wszystkich Pracowników, którzy są zaangażowani w działalność Spółki, o której mowa w art. 21 ust. 1 i art. 22b pkt 2) Ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1304 ze zm.), w szczególności w działalność wychowawczą, artystyczną, rekreacyjną Spółki lub związaną z rozwijaniem zainteresowań małoletnich.
  • 3. Standardy stosuje się w odpowiednim zakresie do małoletnich i opiekunów małoletnich, będących uczestnikami wydarzeń związanych z działalnością, o której mowa w ust. 2 niniejszego paragrafu.

ROZDZIAŁ 3

ZASADY ZAPEWNIAJĄCE BEZPIECZNE RELACJE MIĘDZY MAŁOLETNIMI A PRACOWNIKAMI SPÓŁKI


§ 3

WDROŻENIE STANDARDÓW

  • 1. Zarząd Spółki jest odpowiedzialny za przygotowanie i wdrożenie Standardów w Spółce
  • 2. Pracodawca zapoznaje Pracowników ze Standardami oraz odbiera od nich oświadczenie o zapoznaniu się ze Standardami. Wzór oświadczenia stanowi Załącznik nr 1 do Standardów.

§ 4

KOORDYNATOR DS. OCHRONY MAŁOLETNICH

  • 1. Zarząd Spółki wyznacza Koordynatora ds. Ochrony Małoletnich.
  • 2. Do obowiązków Koordynatora ds. Ochrony Małoletnich należy m.in.:
    • 1) monitorowanie realizacji Standardów,
    • 2) reagowanie na sygnały naruszenia Standardów,
    • 3) prowadzenie rejestru zgłoszeń,
    • 4) archiwizacja dokumentów i nośników nagrań zgłoszeń ustnych
    • 5) proponowanie zmian w Standardach,
    • 6) podejmowanie interwencji,
    • 7) przeprowadzanie konsultacji z opiekunami wydarzeń oraz Pracownikami, o których mowa w § 2 ust. 2.
    • 8) formułowanie zaleceń i organizowanie stosownych szkoleń dla Pracowników, o których mowa w § 2 ust. 2,
    • 9) przyjmowanie zgłoszeń wewnętrznych, o których mowa w § 10,
    • 10) dokonywanie zgłoszeń zewnętrznych, w porozumieniu z Pionem Prawnym, zgodnie z § 15.

§ 5

WERYFIKACJA NIEKARALNOŚCI PRACOWNIKA

  • 1. Przed dopuszczeniem Pracownika do działalności, o której mowa w § 2 ust. 2:
    • 1) Pracodawca uzyskuje informacje, czy dane Pracownika lub osoby, z którą zamierza nawiązać stosunek pracy są zamieszczone w Rejestrze Sprawców Przestępstw na tle Seksualnym;
    • 2) Pracownik lub osoba, z którą Pracodawca zamierza nawiązać stosunek pracy, przedkłada Pracodawcy informację z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2023 r. poz. 172 oraz z 2022 r. poz. 2600), lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego;
    • 3) Pracownik lub osoba, z którą Pracodawca zamierza nawiązać stosunek pracy, posiadająca obywatelstwo innego państwa niż Rzeczpospolita Polska, ponadto przedkłada Pracodawcy informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi;
    • 4) Pracownik, podpisuje oświadczenie o niekaralności, którego wzór stanowi Załącznik nr 2 do niniejszych Standardów
  • 2. Osoba figurująca w którymkolwiek Rejestrze, o którym mowa w ust. 1 lub osoba, która nie przedłożyła oświadczenia, o którym mowa w ust. 1 pkt. 4) nie może zostać dopuszczona do działalności określonej w § 2 ust. 2.
  • 3. Przed każdym dopuszczeniem Pracownika do wykonywania działalności (nie częściej jednak niż co 30 dni) Pracodawca, dokonuje ponownej weryfikacji Pracownika w zakresie wskazanym w ust. 1 pkt 1) i obliguje Pracownika do przedłożenia aktualnej informacji z Rejestrów i oświadczenia, o których mowa w ust. 1 pkt. 2-4 w terminie przez niego wskazanym
  • 4. W przypadku uzasadnionych wątpliwości co do zmiany statusu niekaralności Pracownika w okresie krótszym, niż wskazanym w ust. 3, Pracodawca zobowiązany jest do niezwłocznej weryfikacji, o której mowa w ust. 1.
  • 5. W przypadku:
    • 1) uzasadnionych wątpliwości co do zmiany statusu niekaralności Pracownika; lub
    • 2) w przypadku powzięcia informacji o wszczęciu wobec Pracownika postępowania karnego o przestępstwo przeciwko wolności seksualnej lub przestępstwo, o którym mowa ust. 1 pkt. 2)
    Pracodawca niezwłocznie odsuwa Pracownika od działalności wskazanej w § 2 ust. 2.
  • 6. Dokumenty, o których mowa w ust. 1 będą przechowywane odpowiednio w aktach osobowych Pracownika lub zostaną dołączone do umowy zawartej z osobą prowadzącą działalność na innej podstawie niż umowa o pracę.
  • 7. Dyrektor komórki organizacyjnej, w której jest lub ma być zatrudniony Pracownik, jest zobowiązany i upoważniony do dokonywania weryfikacji Pracownika, o której mowa w niniejszym paragrafie i przekazania dokumentacji do odpowiedniej komórki (zgodnie z ust. 6 niniejszego paragrafu), z zachowaniem zasad poufności, z zastrzeżeniem, iż do weryfikacji z ust. 1 pkt. 1) niezbędny jest podpis dwóch członków Zarządu.
  • 8. Koszt uzyskania zaświadczenia, którego żąda Pracodawca, a o którym mowa w ust. 1 pkt. 1-3, ponosi Pracodawca.
  • 9. Informacje uzyskane w procesie weryfikacji objęte są tajemnicą i mogą być przekazane innym osobom jedynie jeśli jest to niezbędne do zawarcia lub wykonania umowy oraz realizacji Standardów. Każdy pracownik Spółki, który pozyskał informację, o której mowa w niniejszym paragrafie zobowiązany jest do jej zachowania w tajemnicy, z zastrzeżeniem zdania pierwszego.

§ 6

ZASADY ZAPEWNIAJĄCE BEZPIECZNE RELACJE, KTÓRYCH STRONĄ JEST MAŁOLETNI

  • 1. Pracownicy w kontaktach z małoletnimi powinni podejmować wszelkie działania na rzecz ich dobra oraz traktować małoletnich z szacunkiem.
  • 2. Pracownicy wysłuchują małoletnich i starają się udzielać im odpowiedzi dostosowanej do sytuacji i ich wieku,
  • 3. Pracownicy zobowiązani są do utrzymywania profesjonalnej relacji z małoletnimi oraz każdorazowego rozważenia, czy reakcja, komunikat bądź działanie wobec małoletniego są odpowiednie do sytuacji, bezpieczne i uzasadnione.
  • 4. W przypadku zaobserwowania sytuacji przemocowych pomiędzy samymi małoletnimi każdy Pracownik zobowiązany jest do natychmiastowej reakcji i stosownej interwencji polegającej na powstrzymaniu eskalacji konfliktu i zachowań niedozwolonych.
  • 5. Decyzje dotyczące konkretnego małoletniego powinny uwzględniać również bezpieczeństwo pozostałych małoletnich.
  • 6. Pracownicy zwracają uwagę na właściwość i poprawność relacji zachodzących pomiędzy innymi Pracownikami, a małoletnim.
  • 7. Pracownik, który ma świadomość, iż małoletni doznał jakiejś krzywdy np. znęcania fizycznego, psychicznego lub wykorzystania seksualnego, zobowiązany jest do zachowania szczególnej ostrożności w kontaktach z małoletnim, wykazując zrozumienie i wyczucie.

§ 7

ZACHOWANIA NIEDOZWOLONE WOBEC MAŁOLETNICH

  • 1. Pracownicy w kontakcie z małoletnimi:
    • 1) nie mogą zawstydzać, lekceważyć i obrażać małoletnich;
    • 2) nie mogą kontaktować się prywatnymi kanałami komunikacji z małoletnimi bez wiedzy ich rodziców lub opiekunów;
    • 3) zobowiązani są do nieujawniania informacji wrażliwych dotyczących małoletniego (w szczególności: wizerunek małoletniego, informacje o jego sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej) wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec innych małoletnich;
  • 2. Niedopuszczalne jest:
    • 1) stosowanie wobec małoletnich przemocy w jakiejkolwiek formie; za zachowania przemocowe uznaje się m.in. krzyk (oprócz sytuacji, gdy stanowi on ostrzeżenie i wymaga tego sytuacja niebezpieczna);
    • 2) niestosowne zachowanie wobec małoletniego lub w jego obecności zachowywanie się w obecności małoletniego w sposób niestosowny; obejmuje to używanie wulgarnych słów, gestów i żartów, czynienie obraźliwych uwag, nawiązywanie w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej oraz wykorzystywanie wobec małoletniego relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby);
    • 3) dotykanie małoletnich w sposób, który mógłby zostać nieprawidłowo zinterpretowany;
    • 4) nawiązywanie z małoletnim jakichkolwiek relacji romantycznych lub seksualnych;
    • 5) proponowanie nieletniemu alkoholu, wyrobów tytoniowych, nielegalnych substancji, jak również używania ich w obecności małoletnich;
    • 6) utrwalanie wizerunku małoletniego (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb prywatnych;
    • 7) angażowanie się w takie aktywności jak łaskotanie, udawane walki z małoletnimi czy brutalne zabawy fizyczne;
    • 8) przebywanie z małoletnim sam na sam w jednym zamkniętym pomieszczeniu. Jeśli pojawi się konieczność porozmawiania z małoletnim na osobności, należy zostawić uchylone drzwi do pomieszczenia i zadbać, aby być w zasięgu wzroku innych; można też poprosić drugiego Pracownika o obecność podczas takiej rozmowy;
    • 9) nawiązanie niejawnego bądź ukrywanego kontaktu fizycznego z małoletnim, lub wiążącego się z jakąkolwiek gratyfikacją lub wynikającego z relacji władzy.
  • 3. Spotkanie z małoletnim poza czasem standardowo poświęcanym na działalność prowadzoną przez Spółkę wymaga zgody opiekuna małoletniego.

§ 8

SZCZEGÓLNA OCHRONA

  • 1. W wykonywaniu działalności regulowanej Standardami, Pracownicy zobowiązani są brać pod uwagę sytuację dzieci niepełnosprawnych oraz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
  • 2. Małoletnich, o których mowa w ust. 1 należy doceniać i szanować, angażować i traktować równo bez względu na stopień niepełnosprawności.
  • 3. W uzasadnionych przypadkach dopuszczalny jest kontakt fizyczny Pracownika z małoletnim, o którym mowa w ust. 1, tj:
    • 1) pomoc niepełnosprawnemu w czynnościach higienicznych, jeśli typ niepełnosprawności tego wymaga, a jego opiekun wyrazi zgodę;
    • 2) pomoc niepełnosprawnemu w spożywaniu posiłków;
    • 3) pomoc niepełnosprawnemu w poruszaniu się po miejscu wydarzenia.

ROZDZIAŁ 4

ZASADY I PROCEDURA PODEJMOWANIA INTERWENCJI W SYTUACJI PODEJRZENIA KRZYWDZENIA MAŁOLETNIEGO


§ 9

OBOWIĄZEK ZGŁOSZENIA

  • 1. Każda osoba mająca informację o okolicznościach uzasadniających konieczność podjęcia działań mających na celu ochronę małoletnich lub informację o zachowaniu naruszającym Standardy lub inne przepisy prawa dotyczące ochrony małoletnich zobowiązana jest do niezwłocznego zgłoszenia tego faktu Koordynatorowi ds. Małoletnich, który zobowiązany jest do przyjęcia zgłoszenia i podjęcia interwencji.
  • 2. Jeżeli osobą podejrzaną o zachowania niedozwolone wskazane w ust. 1 jest Koordynator ds. Małoletnich, zgłoszenia należy dokonać Zarządowi Spółki, który wyznaczy osobę do podjęcia interwencji.

§ 10

PROCEDURA ZGŁOSZENIA

  • 1. Pracownik, którego dotyczy zgłoszenie zostaje niezwłocznie odsunięty od wszelkiej działalności związanej z kontaktem z małoletnimi.
  • 2. Zgłoszenia można dokonać poprzez następujące kanały:
    • 1) za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres e-mail: ochrona.maloletnich@k5020.pl do którego dostęp posiada jedynie Koordynator ds. Ochrony Małoletnich,
    • 2) na piśmie zaadresowanym do Koordynatora ds. Ochrony Małoletnich na adres Spółki - korespondencja podlega wyłączeniu z obiegu kancelaryjnego,
    • 3) ustnie w trakcie osobistych spotkań z Koordynatorem ds. Ochrony Małoletnich lub w formie rozmowy telefonicznej pod nr telefonu: +48571677364
  • 3. Informacje o wyznaczeniu Koordynatora ds. Ochrony Małoletnich i kanałach zgłoszeń udostępnione zostaną:
    • a) wszystkim pracownikom Spółki przez Zarząd Spółki;
    • b) uczestnikom wydarzeń związanych z działalnością, o której mowa w § 2 ust. 2 w razem z wersją skróconą Standardów.
  • 4. Zgłoszenie powinno zawierać informacje umożliwiające wyjaśnienie sprawy, w tym np.:
    • 1) datę oraz miejsce zdarzenia i pozyskania informacji o naruszeniu,
    • 2) wskazanie małoletniego, którego dotyczy czyn,
    • 3) osobę wskazaną jako sprawcę naruszenia,
    • 4) opis sytuacji,
    • 5) wskazanie ewentualnych świadków naruszenia,
    • 6) wskazanie wszystkich dowodów i informacji, jakimi dysponuje zgłaszający, które mogą okazać się pomocne w procesie rozpatrywania zgłoszenia.
  • 5. Zgłoszenia mogą być dokonywane anonimowo.
  • 6. Zgłoszenia dokonane telefonicznie lub ustnie, wymagają sporządzenia protokołu rozmowy przez Koordynatora ds. Ochrony Małoletnich. Osoba dokonująca zgłoszenia ma możliwość sprawdzenia, poprawienia i zatwierdzenia protokołu rozmowy poprzez jego podpisanie. W miejsce sporządzenia protokołu możliwym jest nagranie rozmowy, za uprzednią zgodą zgłaszającego, z którego potem należy sporządzić transkrypcję.
  • 7. Jeżeli zgłoszenie nie zawiera wszystkich informacji, o których mowa w ust. 4, Koordynator ds. Ochrony Małoletnich:
    • 1) może skontaktować się ze zgłaszającym w celu uzupełnienia informacji;
    • 2) jeżeli uzupełnienie informacji nie jest możliwe lub zgłoszenie jest anonimowe, Koordynator może podjąć interwencję, jeżeli otrzymane informacje pozwolą na jej rozpoczęcie i ustalenie niezbędnych okoliczności lub osób mogących uzupełnić informacje o sprawie
  • 8. Zgłoszenie może być dokonane wyłącznie w dobrej wierze. Zakazuje się świadomego składania fałszywych zgłoszeń. Dokonujący zgłoszenia nieprawdziwych informacji podlega odpowiedzialności karnej oraz do odpowiedzialności porządkowej zgodnie z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa oraz aktami wewnętrznymi Pracodawcy

§ 11

PRZEBIEG INTERWENCJI

  • 1. Niezwłocznie po otrzymaniu zgłoszenia, Koordynator ds. Ochrony Małoletnich:
    • 1) przeprowadza rozmowę z małoletnim i innymi osobami mającymi lub mogącymi mieć wiedzę o zdarzeniu i o sytuacji osobistej (rodzinnej, zdrowotnej) małoletniego (w zakresie niezbędnym do przeprowadzenia interwencji), w szczególności jego opiekunem. Koordynator ds. Ochrony Małoletnich stara się ustalić przebieg zdarzenia, ale także wpływ zdarzenia na zdrowie psychiczne i fizyczne małoletniego;
    • 2) organizuje spotkanie/a z opiekunami małoletniego, którym przekazuje informacje o zdarzeniu oraz o potrzebie/możliwości skorzystania ze specjalistycznego wsparcia, w tym u innych organizacji lub służb;
    • 3) przeprowadza rozmowę z osobą, której zarzuca się działanie, o którym mowa w § 9 ust. 1, celem ustalenia przebiegu zdarzenia;
    • 4) przeprowadza rozmowę z osobami, które mogą posiadać informacje o zdarzeniu i jest uprawniony do żądania wszelkiej dokumentacji lub zapisów z monitoringu, które mogą mieć wpływ na ustalenie przebiegu zdarzenia;
    • 5) składa zawiadomienie zewnętrzne, zgodnie z § 15, w przypadkach wskazanych w § 15 ust. 1;
    • 6) przekłada stosowne rekomendacje do Zarządu, w tym dt. zastosowania środków dyscyplinujących.
  • 2. Pracownicy zobowiązani są do udostępnienia Koordynatorowi na jego żądanie wszelkich informacji i dokumentacji
  • 3. Jeżeli jest to niezbędne z uwagi na charakter naruszenia lub stan psychiczny i emocjonalny małoletniego, Koordynator ds. Ochrony Małoletnich może zaangażować specjalistów, w szczególności psychologów, psychiatrów i pedagogów, celem skorzystania z ich pomocy przy rozmowie z małoletnim o trudnych doświadczeniach.
  • 4. Z przebiegu interwencji Koordynator ds. Ochrony Małoletnich sporządza Kartę interwencji, zawierającą:
    • 1) opis zdarzenia;
    • 2) podjęte działania;
    • 3) ustalenia i rekomendacje.
  • 5. Koordynator ds. Ochrony Małoletnich zobowiązany jest do wyjaśnienia okoliczności zdarzenia w ciągu 30 dni od dnia otrzymania zgłoszenia. W uzasadnionych przypadkach po uzyskaniu zgody Zarządu Spółki, termin ten może ulec wydłużeniu.
  • 6. Kartę interwencji należy przedłożyć Zarządowi Spółki niezwłocznie po jej sporządzeniu, jednak nie później niż w terminie 7 dni od dnia wyjaśnienia okoliczności zdarzenia. Wzór karty interwencji stanowi Załącznik nr 3.
  • 7. Zarząd Spółki podejmuje stosowne działania, w terminie 7 dni od dnia otrzymania Karty Interwencji.
  • 8. W przypadku, gdy podejrzenie zagrożenia bezpieczeństwa małoletniego zgłosili opiekunowie małoletniego, a podejrzenie to nie zostało potwierdzone, Koordynator ds. Małoletnich po uzyskaniu akceptacji Zarządu Spółki, poinformuje opiekunów małoletniego na piśmie o wyniku interwencji.
  • 9. Rozmowy prowadzone z osobami, o których mowa w ust. 1 pkt. 1) – 4) powinny być przeprowadzane w miarę możliwości bez obecności osób trzecich. Jeżeli uzasadniają to okoliczności sprawy możliwe jest przeprowadzenie rozmów w obecności opiekuna małoletniego (podczas rozmowy z małoletnim, jeżeli opiekunowi małoletniego nie jest zarzucane popełnienia czynu, o którym mowa w § 9 ust. 1) , przedstawicieli stosownych organów lub psychologa.
  • 10. Niedozwolona jest bezpośrednia konfrontacja małoletniego, z osobą, której zarzuca się popełnienie czynu krzywdzącego wobec tego małoletniego.
  • 11. Wszelkie działania związane z interwencją powinny być przeprowadzone z zapewnieniem poufności rozmówcy i poczucia bezpieczeństwa małoletniego.

§ 12

KRZYWDZENIE POMIĘDZY MAŁOLETNIMI

  • 1. W przypadku podejrzenia zachowania, o którym, mowa w § 9 ust. 1, którego dopuszcza się inny małoletni (np. na zajęciach grupowych), opiekun wydarzenia powinien niezwłocznie uniemożliwić kontakt pomiędzy małoletnimi oraz poinformować opiekunów małoletnich oraz przeprowadzić z nimi indywidualne rozmowy.
  • 2. W razie konieczności, opiekun wydarzenia zgłasza sprawę do Koordynatora ds. Ochrony Małoletnich, w celu ustalenia konieczności dokonania zewnętrznego

§ 13

PLAN WSPARCIA

  • 1. Zarząd Spółki lub Koordynator ds. Ochrony Małoletnich mogą utworzyć plan lub grupę wsparcia dla małoletniego, jeżeli jest to niezbędne dla usunięcia skutków zachowania, o którym mowa w § 9 ust. 1.
  • 2. W celu utworzenia planu lub grupy wsparcia możliwym jest konsultacja z zewnętrznymi ekspertami, w tym z psychologiem dziecięcym.

§ 14

POUFNOŚĆ

  • 1. Pracownicy posiadający informację o krzywdzeniu małoletniego lub informacje z tym związane, są zobowiązani do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane Koordynatorowi ds. Małoletnich lub Zarządowi Spółki oraz uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych, pod rygorem zastosowania środków dyscyplinujących.
  • 2. Wyniki oraz przebieg interwencji mogą być udostępnione jedynie Koordynatorowi ds. Małoletnich, Zarządowi Spółki i opiekunowi małoletniego. Osoba zgłaszająca naruszenie, inna niż wskazana w zdaniu pierwszym, nie jest ona uprawniona do uzyskania informacji, o których mowa zdaniu pierwszym.
  • 3. Koordynator ds. Ochrony Małoletniego oraz Pracodawca zobowiązani są zapewnić poufność tożsamości osoby dokonującej zgłoszenia i każdej innej osoby wymienionej w zgłoszeniu oraz dochować wszelkiej staranności w celu zabezpieczenia dostępu nieupoważnionym osobom do dokumentacji dotyczącej zgłoszenia.

§ 15

OBOWIĄZEK POINFORMOWANIA PODMIOTÓW ZEWNĘTRZNYCH

  • 1. W przypadku podejrzenia, że zdrowie lub życie małoletniego jest zagrożone lub gdy w przypadku uzasadnionego podejrzenia przestępstwa na szkodę małoletniego, należy niezwłocznie poinformować o tym fakcie właściwe służby. Koordynator ds. Małoletnich w porozumieniu z Pionem Prawnym sporządza zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa i przekazuje je do właściwej miejscowo policji lub prokuratury.
  • 2. W przypadku, gdy z przeprowadzonych ustaleń w ramach interwencji wynika, że opiekun małoletniego zaniedbuje jego potrzeby psychofizyczne lub rodzina jest niewydolna wychowawczo, rodzina stosuje przemoc wobec małoletniego, należy poinformować właściwy ośrodek pomocy społecznej o potrzebie pomocy rodzinie lub konieczności wszczęcia procedury Niebieskiej Karty.
  • 3. W przypadku, gdy z rozmowy z opiekunem wynika, że nie jest on zainteresowany pomocą małoletniemu, ignoruje zdarzenie lub w inny sposób nie wspiera małoletniego, który doświadczył krzywdzenia, Koordynator ds. Małoletnich w porozumieniu z Pionem Prawnym sporządza wniosek o wgląd w sytuację rodziny, który kieruje do właściwego sądu rodzinnego lub zgłasza sytuację do właściwego ośrodka pomocy społecznej
  • 4. Dalszy tok postępowania leży w kompetencji instytucji, o których mowa powyżej.

ROZDZIAŁ 5

ZASADY AKTUALIZACJI STANDARDÓW ORAZ ZAKRES KOMPETENCJI OSÓB ODPOWIEDZIALNYCH ZA PRZYGOTOWANIE PRACOWNIKÓW DO ICH STOSOWANIA


§ 16

AKTUALIZACJA STANDARDÓW

  • 1. Pracodawca obowiązany jest co najmniej raz na dwa lata dokonywać oceny Standardów i dostosować je do aktualnych potrzeb oraz obowiązujących przepisów. Wnioski z przeprowadzonej oceny należy pisemnie udokumentować.
  • 2. Pracownicy mogą przekazywać swoje uwagi, proponować zmiany względem uregulowań zawartych w Standardach do Koordynatora ds. ochrony Małoletnich oraz zgłaszać incydenty naruszania Standardów.
  • 3. Wszelkie uwagi, proponowane zmiany i incydenty w zakresie naruszania Standardów Koordynator ds. Ochrony Małoletnich przekazuje Zarządowi Spółki.

ROZDZIAŁ 6

ZASADY UDOSTĘPNIANIA RODZICOM ALBO OPIEKUNOM PRAWNYM LUB FAKTYCZNYM ORAZ MAŁOLETNIM STANDARDÓW DO ZAPOSNANIA SIĘ Z NIMI I ICH STOSOWANIA


§ 17

  • 1. Standardy są dokumentem ogólnodostępnym w szczególności dla Pracowników, małoletnich i ich opiekunów.
  • 2. Opiekunowie małoletnich zostają zapoznani ze Standardami. Opiekunowie składają oświadczenie o zapoznaniu się ze Standardami przed przystąpieniem małoletniego do aktywności organizowanej przez Pracodawcę. Wzór oświadczenia stanowi Załącznik nr 4 do Standardów.
  • 3. W oparciu o Standardy Pracodawca opracowuje skróconą wersję Standardów zawierającą informacje istotne dla małoletnich. Małoletni zostają zapoznani z treścią Standardów oraz skróconą wersją Standardów przed przystąpieniem małoletniego do aktywności organizowanej przez Pracodawcę. Skróconą wersję Standardów stanowi Załącznik nr 5.
  • 4. Skrócona wersja Standardów dostępna jest w widocznym miejscu w budynkach, w których odbywają się wydarzenia, związane z działalnością wskazaną w § 2 ust. 2.

ROZDZIAŁ 7

ZASADY KORZYSTANIA Z URZĄDZEŃ ELEKTRONICZNYCH Z DOSTĘPEM DO SIECI INTERNET ORAZ PROCEDURY OCHRONY MAŁOLETNICH PRZED TREŚCIAMI SZKODLIWYMI I ZAGROENIAMI W SIECI INTERNET ORAZ UTRWALONYMI W INNEJ FORMIE


§ 18

  • 1. Jeżeli Spółka zapewnia małoletnim dostęp do urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet zobowiązana jest podejmować działania zabezpieczające małoletnich przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju; w szczególności należy zainstalować i aktualizować oprogramowanie zabezpieczające przed złośliwym oprogramowaniem i filtrujące treści.
  • 2. Jeżeli Pracownik zauważy, iż małoletni przegląda treści w Internecie lub w innej formie, które nie są przeznaczone dla małoletnich, zobowiązany jest zakomunikować małoletniemu aby zaprzestał przeglądanie i poinformować opiekuna o zdarzeniu.

ROZDZIAŁ 8

ZASADY OCHRONY WIZERUNKU MAŁOLETNIEGO


§ 19

  • 1. Spółka i Pracownicy uznając prawo małoletniego do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewniają ochronę wizerunku małoletniego.
  • 2. Upublicznienie przez Spółkę lub Pracownika wizerunku małoletniego utrwalonego w jakiejkolwiek formie (tj. fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody opiekuna małoletniego.
  • 2. Jeżeli wizerunek małoletniego stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda opiekuna na utrwalanie wizerunku małoletniego nie jest wymagana.

ROZDZIAŁ 9

POSTANOWIENIA KOŃCOWE


§ 20

  • 1. Standardy wchodzą w życie z dniem ich ogłoszenia.
  • 2. Standardy zostają wywieszone w widocznym miejscu w obiekcie Spółki, w którym prowadzona jest działalność wskazana w § 2 ust. 2 co najmniej na okres trwania tej działalności i na stronie internetowej Kraków5020 https://k5020.pl/ oraz danego wydarzenia - w wersji pełnej oraz skróconej, przeznaczonej dla małoletnich.

ZAŁĄCZNIKI